Vít Masare: Pražský Auto*Mat

Vít Masare

„Důvod, proč to v Praze stále nevypadá jako v jiných evropských metropolích, bych možná hledal v 90. letech, kdy se formovala politika a také hodnoty lidí, kteří jsou dosud v čele institucí a politické reprezentace. Prahli po komfortu, který za totality neměli.“

Text: Kristýna Malíková
Fotografie: Filip Fojtík
Publikováno 10. 1. 2013

Ke sdružení Auto*Mat ho přivedl stejnojmenný film Martina Marečka a také zkušenosti ze zahraničních studijních pobytů. V neposlední řadě ale i touha něco změnit. Dnes tak Vít Masare už přes dva roky společně s dalšími lidmi tvoří srdce sdružení Auto*Mat.

Sdružení, které vzniklo jako spontánní reakce na stav obyvatelnosti centra Prahy a jehož členem je i Vít Masare, se dnes nejvíce věnuje především problematice dopravy, veřejného prostoru a jeho oživení. „Naším cílem je zvyšování kvality života v Praze. Ta záleží na úrovni dopravy, městského rozvoje a také na aktivizaci obyvatel samotných,“ vysvětluje Vít. Známé je spojení Auto*Matu s tématem cyklodopravy ve městě.

Kromě snahy o její rozvoj sdružení aktivně podporuje aktivity dalších angažovaných Pražanů, které se snaží propojovat. „Spolupráce s dalšími lidmi je nezbytná především v otázkách městského rozvoje, tedy jak a jakým směrem se Praha bude v dalších letech ubírat. Jsme přesvědčeni, že je k tomu zapotřebí také aktivizace občanské společnosti, aby o městu mohla více spolurozhodovat. Volení zastupitelé totiž ne vždy jednají v zájmu občanů samotných,“ dodává s ironií v hlase Vít.

Komfort a smrad

Mnoho evropských metropolí dokazuje, že řešení přesycenosti auty spočívá v atraktivní hromadné dopravě a maximální podpoře jízdy na kole a chůze. Praha má bohužel stále co dohánět.

„Důvod, proč to v Praze stále nevypadá jako v jiných evropských metropolích, bych možná hledal v 90. letech, kdy se formovala politika a také hodnoty lidí, kteří jsou dosud v čele institucí a politické reperezentace. Prahli po komfortu, který za totality neměli,“ přemýšlí Vít, a definuje tak jeden ze základních problémů hlavního města, kterým je přehuštěnost dopravy. „Praha minimálně využívá potenciálu kombinace MHD, jízdy na kole a chůze jako efektivní alternativy,“ říká.

Ulice lidem

Zapojit širokou veřejnost do diskutovaného problému takové šíře není snadný úkol. Auto*Matu se však každý rok daří oslovit tisíce lidí festivalem Zažít město jinak. Ten se bude v letošním roce konat již po sedmé. „Je to taková sousedská slavnost. Z ulic se stávají otevřené kavárny, koncerty, “ přibližuje největší pouliční akci v Praze Vít a vzpomíná na své začátky ve sdružení.

„Když jsem do Auto*Matu nastupoval, abych přidal ruku k dílu, inspirován filmem Martina Marečka, myslel jsem si, že je to velká organizace. Ve skutečnosti to celé dalo dohromady pár lidí. Hodně věcí jsme dělali zpočátku takzvaně na koleni. Byli jsme zavalení prací,“ popisuje realitu úspěšného projektu, který se udržitelné městské dopravě věnuje z českých organizací nejvíce.

K největším úspěchům posledních let kromě zmíněného festivalu, který se jim podařilo dostat do povědomí tisíců lidí, řadí Vít hlavně celorepublikovou kampaň Do práce na kole. „V roce 2012 se do ní zapojili zaměstnanecké týmy z 500 firem a institucí v Praze, Brně, Liberci a Pardubicích. Kampaň se šíří do dalších měst a z cyklodojížďky se stává společenská záležitost. Po úspěchu partnerských kampaní v zahraničí je vidět, že změna je možná i u nás,“ říká Vít.

 

Co je Auto*Mat?

Auto*Mat vznikl už v roce 2003 jako neformální skupina občanských aktivistů a umělců. Prvotním impulsem pro vznik uskupení byla neustále se zvyšující automobilová doprava v metropoli a především v jejím centru. Kvalita ovzduší, hluk i všudypřítomná auta parkující i na chodnících se staly předmětem dialogu. Snahu změnit tristní situaci v hlavním městě provázejí také spontánní akce. Nejznámější z nich, cyklojízdy, se konají každý měsíc v roce a na největší z nich v dubnu a září dorazí pravidelně tisíce lidí.

Hlasování již bylo uzavřeno.

Přečti si i další příběhy

projdi si všechny
Miroslav Šuta
Miroslav Šuta

Dioxiny z Neratovic

Vladimír Burda
Vladimír Burda

Vzduch pro Radvanice

Jan Skalík
Jan Skalík

Divočina musí přežít

Dana Kudová
Dana Kudová

Psychiatrie nepomáhá

Tomáš Hnetila
Tomáš Hnetila

Za plzeňská práva

 

Newsletter

Chceš být v obraze? Dostávej zprávy z Ligy.

Nebo pomocí

RSS