Petr Firbas: Za smysluplný obchvat

Petr Firbas

„Kde to jsme, že úřady často bojují jak lvi, aby informace občanům nevydaly?“

Text: David Kopecký
Fotografie: Zdeněk Lipenský
Publikováno 31. 1. 2013

„Chce to nervy z oceli a nekonečnou trpělivost bojovat. Dokud nebudeme mít skutečně funkční zákon o nezávislých a odpovědných úřednících, bude hydra netransparentního systému narůstat.“

Před osmi lety se Petr Firbas seznámil s koncepcí politicky a bez řádného odůvodnění prosazující 70 let staré plány tzv. Hitlerovy dálnice. Rozhodl se zjistit, zda pro 21. století má smysl realizovat plán z doby okupace nebo zda existuje lepší řešení. Pomohl najít komplexní řešení pro snížení zátěže lidí. Odborné posouzení pak doložilo, že se jedná o řešení dopravně lepší a o neuvěřitelných 50 miliard levnější.    

Začalo to Hitlerovou dálnicí

V Brně mezi Bystrcí a Kníničkami stojí obří pylon Hitlerovy dálnice, která neměla sloužit ani Brnu ani Moravě, ale spojovat výspy Velkoněmecké říše, Vídeň a Breslau. Na konci 2. světové války se mnoho věcí změnilo, hranice mezi Polskem a Německem se posunula o stovky kilometrů na západ a Brno se dramaticky zvětšilo. Někteří politici ale stále Hitlerovu dálnici v původní trase tvrdošíjně prosazují. 

Když se Petr seznámil s aktivitami občanů sbírajícími podpisy pod petici za plnohodnotný obchvat celého města Brna, přidal se. S hlubokým obdivem mluví o Janě Pálkové, která je tváří této největší dopravní petice s více než 37 tisíci podpisy.

Na veřejném jednání o krajském územním plánu v roce 2004 se sešlo několik set nespokojených občanů. „Celých 7 hodin bylo jedno téma. Hitlerova dálnice, nyní označovaná jako R43. Zde jsem pochopil absurditu postupu politiků, ale současně byl šokován podivnými postupy úředníků,“ vzpomíná Petr. Do věci se vložil a dal se do boje. V jeho prospěch zasáhlo Ministerstvo pro místní rozvoj. Pořizování krajského plánu zastavilo pro rozpor se zákonem.

Hledání smysluplných řešení

Kdo Petra zná, ví, že vše zakládá na přesné znalosti informací. Jeho schopnosti věci analyzovat jej podpořily i ve snaze pomoci lidem, aby se kvalita jejich života mohla zlepšit a aby se svými dětmi nemuseli dýchat nadlimitně znečištěný vzduch a v noci je nebudil nadlimitní hluk. Současně si je vědom, že doprava musí sloužit. „Ujel jsem za život víc než milion kilometrů. Nemusím ale hlučet a smrdět jiným lidem pod okny na špatně naprojektovaných dálnicích za promrhané desítky miliard“, zdůrazňuje. 

Aby mohl jednat se znalostí věci, rozhodl se použít zákon o svobodném přístupu k informacím. Žalobou prolomil tvrdošíjné mlčení Ředitelství silnic a dálnic. „Kde to jsme“, kroutí Petr hlavou, „že úřady často bojují jak lvi, aby informace občanům nevydaly.“

S řadou dalších občanů, včetně řady starostů obcí, se podařilo navrhnout moderní koncepci páteřní dopravní sítě na jižní Moravě v napojení na zbytek republiky, Rakousko a Polsko. Tato koncepce dopadla při odborném posouzení vysoce kladně: dopravní síť na jižní Moravě lze pořídit o 50 miliard levněji, a to navíc při výrazně snížené zátěži životního prostředí.

Až kvalifikovaní soudci potvrzují práva občanů

„Je velmi smutné, že úředníci a politici nepracují v zájmu občanů a ignorují odborné studie, volání starostů obcí a desetitisíce podpisů občanů a věci musí rozhodovat soudy,“ zdůrazňuje. Nicméně, kdo zatím vyhrává, jsou občané a koncepce, které prosazují. Soud totiž zrušil koridor Hitlerovy dálnice v Brně a v dalších obcích.

Největším šokem pro vedení kraje bylo zrušení právě dokončeného krajského územního plánu. „Tvrdohlavost politiků a úředníků v ignorování odborné koncepce pro jižní Moravu ovšem stále pokračuje,“ říká Petr, „před volbami veřejně padl slib hejtmana, že se alternativní studií budou na kraji zabývat, po volbách jsou ale věci jinak. Boj proti korupčnímu a netransparentnímu prostředí musí pokračovat.“   

Hlasování již bylo uzavřeno.

Přečti si i další příběhy

projdi si všechny
Miroslav Šuta
Miroslav Šuta

Dioxiny z Neratovic

Vladimír Burda
Vladimír Burda

Vzduch pro Radvanice

Jan Skalík
Jan Skalík

Divočina musí přežít

Dana Kudová
Dana Kudová

Psychiatrie nepomáhá

Tomáš Hnetila
Tomáš Hnetila

Za plzeňská práva

 

Newsletter

Chceš být v obraze? Dostávej zprávy z Ligy.

Nebo pomocí

RSS