Miroslav Patrik: Doprava rozumně

Miroslav Patrik

„Lidé mají často aktivisty za obtížný hmyz, který zdržuje dopravní stavby, ale tak to není. Kdyby fungoval například zákon o odpovědnosti úředníků, těch pochybení bude mnohem méně. I nám by ubyla práce s žalobami, které na stát v souvislosti s dálnicí D8 podáváme.“

Autor textu: Kristýna Malíková
Fotografie: Filip Fojtík
Publikováno 29. 11. 2012

K přírodě a životnímu prostředí měl Miroslav Patrik vždy blízko. Už za studentských let se účastnil akcí, které bychom dnes demonstracemi asi nenazvali, ale s jistotou lze říci, že byl jeden z prvních, kteří za totality řešil stav životního prostředí. „Za vlády komunistického režimu nebylo možné vyjít jen tak do ulic a svolat demonstraci. Režim nás chtěl vidět v lese, jak sbíráme papírky,“ vzpomíná dnes předseda občanského sdružení Děti Země Miroslav Patrik.

V současnosti se Miroslav Patrik věnuje převážně v médiích často skloňované dálnici D8. Díky ní si vysloužil také nepříliš lichotivou nálepku potížisty. Náplní jeho práce je kromě ekologického poradenství také aktivní účast při rozhodovacích procesech dopravních staveb. „Při schvalování projektů dochází k mnoha procesním nedostatkům. Těžko říci, zda je to vždy nedostatkem informací úředníků,“ naráží Miroslav Patrik na možnost vzniku korupčních podmínek.

Vláda České republiky totiž neschválila zákon o odpovědnosti úředníků. V praxi je tak při jakémkoli pochybení žalovatelný stát. I to vidí Miroslav Patrik jako jeden ze stěžejních důvodů procesních chyb při dopravních zakázkách. „Lidé mají často aktivisty za obtížný hmyz, který zdržuje dopravní stavby, ale tak to není. Kdyby fungoval například zákon o odpovědnosti úředníků, těch pochybení bude mnohem méně. I nám by ubyla práce s žalobami, které na stát v souvislosti s dálnicí D8 podáváme,“ vysvětluje Miroslav Patrik. Žalobami nejen může pozdržet kontroverzní stavbu samotnou, ale také poukázat na rozsáhlejší problém. Tím je nemožnost bez zákona o odpovědnosti ukázat na viníka a potažmo beztrestnost při potenciálním korupčním chování.

Od stolu až k Temelínu

Výčet dobrovolných aktivit Miroslava Patrika je široký. Vede od účasti ve správních řízeních zejména dopravních staveb přes ekologické poradenství sdružením i jednotlivcům. Díky dlouholetým praktickým zkušenostem pořádá přednášky. Kromě problematiky dopravní infrastruktury se aktivně zapojuje i do kampaní na ochranu ozonové vrstvy, na podporu alternativních zdrojů a proti jaderné energetice.

„Možná si někdo představuje práci ekologického aktivisty jako akce plné vzrušení při blokádách elektráren. Ve skutečnosti je to hodně o papírování, boji s úředníky a nekonečných právních smyčkách,“ říká Miroslav Patrik, který se kromě mravenčí práce s „papírováním“ nestraní ani radikálnějších akcí, jako byla třeba blokáda jaderné elektrárny Temelín. I na něm je patrná jistá únava z nekonečných sporů vzniklých procesními pochybeními českých úředníků. Hned vzápětí se mu ale rozsvítí oči a dodává: „Díky nim ale získáváme čas. Svými chybami nám nahrávají na smeč.“

Všechny dosavadní spory, do kterých se Miroslav Patrik a jeho sdružení pustili, vyhráli. „Na mě nebo na sdružení dosud nepřišla jediná žaloba,“ dodává. Nicméně výhružkám žalob čelí neustále. Je totiž trnem v oku nejen úředníkům, ale také vlivným lidem, kteří nemají zájem na rozkrývání větších problémů než „pouze“ těch ekologického rázu.

 

Miroslav Patrik vystudoval geochemii a ložiskovou geologii na Přírodovědecké fakultě UJEP v Brně. V roce 1989 spoluzaložil občanského sdružení Děti Země, jehož je v současné době předsedou. V rámci Klubu za udržitelnou dopravu se věnuje problematice dopravy ve vztahu k životnímu prostředí. Mimo uvedené je také koordinátorem významných akcí celostátního významu - Den bez aut nebo Ropák roku.

Hlasování již bylo uzavřeno.

Přečti si i další příběhy

projdi si všechny
Miroslav Šuta
Miroslav Šuta

Dioxiny z Neratovic

Vladimír Burda
Vladimír Burda

Vzduch pro Radvanice

Jan Skalík
Jan Skalík

Divočina musí přežít

Dana Kudová
Dana Kudová

Psychiatrie nepomáhá

Tomáš Hnetila
Tomáš Hnetila

Za plzeňská práva

 

Newsletter

Chceš být v obraze? Dostávej zprávy z Ligy.

Nebo pomocí

RSS